Grudziądz
Ewidencja ludności na nowych zasadach
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęDane zgłaszane przez mieszkańców przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego, od 1 marca br., będą wprowadzane przez pracowników ewidencji ludności do rejestru PESEL w trybie online.
W marcu weszła w życie znowelizowana ustawa o ewidencji ludności i od tego momentu obsługa zadań z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych oraz prawa o aktach stanu cywilnego będzie realizowana przy pomocy jednej wspólnej dla wszystkich gmin w Polsce aplikacji „Źródło”.
- Nigdy do tej pory obsługa mieszkańców nie była prowadzona jednocześnie na taką skalę, we wszystkich urzędach w kraju, przy pomocy jednego systemu informatycznego. Dlatego mając na uwadze innowacyjny charakter całego przedsięwzięcia, prosimy Państwa o cierpliwość i wyrozumiałość w początkowym okresie funkcjonowania nowej aplikacji - mówi Renata Rybczyńska, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego.
Zameldować się na pobyt stały będzie można z jednoczesnym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca pobytu. W przypadku zameldowania będzie wymagane osobiste stawienie się w urzędzie, bądź upoważnienie na piśmie innej osoby do załatwienia tej sprawy za nas. Zameldowania dokonamy na podstawie formularza składanego w urzędzie gminy, na terenie której znajduje się nieruchomość, w której ma nastąpić zameldowanie. Nadal do zameldowana będzie wymagane potwierdzenie faktu pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do niego. Przy dokonywaniu tych czynności będzie niezbędny do wglądu dowód osobisty lub paszport, a także oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie (np. umowa cywilno- prawna, wypis z księgi wieczystej).
Z urzędu będą wydawane jedynie zaświadczenia w przypadku zameldowania na pobyt stały (takie zaświadczenie będzie ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania). W każdym innym przypadku (zameldowanie na pobyt czasowy, wymeldowania bez zameldowania stałego) zaświadczenie będzie wydawane jedynie na indywidualny wniosek klienta. Za takie zaświadczenie będzie, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o opłacie skarbowej, pobierana opłata w wysokości 17 zł.
Dzięki wejściu w życie nowych przepisów będzie istniała możliwość sporządzenia formularza zameldowania/wymeldowania przez pracownika urzędu w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego.
Wymeldowania z pobytu stałego, bądź czasowego będzie można dokonać nie tylko w formie tradycyjnej - pisemnego zgłoszenia w urzędzie, ale i w formie dokumentu elektronicznego dostępnego na platformie ePUAP, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru. Formularz elektroniczny musi być uwierzytelniony przez zgłaszającego kwalifikowanym podpisem osobistym lub profilem zaufanym ePUAP.
Warto dodać, że zniesienie obowiązku meldunkowego planowane jest od 1 stycznia 2016 r.
Biuro Prezydenta
Data dodania 02 marca 2015
Data edycji 02 marca 2015