Grudziądz
Prezydent otrzymał absolutorium
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęRadni Rady Miejskiej udzielili Prezydentowi Robertowi Malinowskiemu absolutorium. Za było 13 radnych, a 7 przeciw.
Pozytywną opinię na temat wykonania budżetu za 2013 r. wydała Regionalna Izba Obrachunkowa oraz Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej.
Poniżej publikujemy wystąpienie Prezydenta Roberta Malinowskiego, w którym dokonał oceny ubiegłorocznego budżetu:
„Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, Szanowni Grudziądzanie
Dochody ogółem wyniosły 471 mln zł przy planowanych 469 mln zł, z tego dochody bieżące stanowiły kwotę 401 mln zł (plan 403 mln zł), a dochody majątkowe to 70 mln zł (zakładane 66 mln zł). Z kolei wydatki to 453 mln zł (plan 468 mln zł), z tego bieżące zamknęły się kwotą 380 mln zł przy zakładanych 387 mln zł, a majątkowe 74 mln zł (plan 82 mln zł). Rok zamknęliśmy nadwyżką budżetową w wysokości 18 mln zł, przy planowanej na poziomie 200 tys. zł. Reasumując najważniejsze dane dotyczące zeszłorocznego budżetu dodam jeszcze, że przychody wyniosły 69 mln zł (plan 71 mln zł), natomiast rozchody 71 mln zł.
Całokształt wydatków znalazł odzwierciedlenie w realizacji wielu inwestycji zarówno tych wieloletnich, z dofinansowaniem unijnym, jak również mniejszych zadań oraz utrzymaniu płynności finansowej. Ważnym elementem sprawozdania z wykonania budżetu za miniony rok jest podsumowanie planu finansowego wydatków inwestycyjnych i majątkowych. Lista zrealizowanych lub realizowanych inwestycji składa się prawie ze 100 pozycji. Przygotowując plan inwestycji kierowaliśmy się przede wszystkim pierwszoplanową koniecznością realizacji zadań wieloletnich, po drugie optymalnym wykorzystaniem dostępnych środków, czy to budżetowych czy ze źródeł zewnętrznych. Realizując tak znaczny zakres przedsięwzięć musimy liczyć się z wieloma problemami, które występują przy tej okazji. Nie ma dwóch identycznych zadań inwestycyjnych, każde z nich obarczone jest ryzykami. Biorąc pod uwagę fakt, że przez minione dekady Grudziądz tak intensywnie nie inwestował mierzymy się również z brakiem np. inwentaryzacji sieci podziemnych, co przy realizacji chociażby modernizacji sieci tramwajowej, czy budowie dróg ma kolosalne znaczenie i nieuchronnie przekłada się na opóźnienia w realizacji prac. Mimo, że są to trudności obiektywne, to nie uchylam się od odpowiedzialności za ich występowanie. W tym miejscu pragnę przeprosić wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców za czasowe niedogodności wynikające z realizacji np. modernizacji sieci tramwajowej. Zapewniam Państwa, że wraz z wykonawcami robimy wszystko, by niedogodności były krótkotrwałe i nie zakłócały Państwa życia i działalności. Ta inwestycja jest najtrudniejszą i najbardziej skomplikowaną, spośród tych, których do tej pory się podjęliśmy.
Jak już wcześniej wspomniałem staramy się maksymalnie wykorzystywać środki krajowe i unijne stąd też na liście inwestycji, znaczące miejsce znajdują przedsięwzięcia, na które pozyskaliśmy dofinansowanie m.in. budowa Trasy Średnicowej, budowa dodatkowych pasów ruchu oraz ronda na ul. Warszawskiej, przebudowa ul. Paderewskiego, Rewitalizacja Parku Miejskiego, rewitalizacja terenów poprzemysłowych nad Wisłą, rewitalizacja Góry Zamkowej z odbudową Wieży Klimek, budowa Wiślanej Trasy Rowerowej, modernizacja ośrodka wypoczynkowego nad Jeziorem Rudnickim. Ponadto wdrażamy cały szereg mniejszych, jednak bardzo istotnych zadań np. przygotowaliśmy kompleksową dokumentację przebudowy ul. Sobieskiego, przebudowujemy system miejskiego monitoringu, współfinansowaliśmy zakup ciężkiego samochodu pożarniczego, kupiliśmy kolejne tablice interaktywne dla uczniów klas IV-VI i zmodernizowaliśmy Pałac Opatek grudziądzkiego Muzeum.
Mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że realizując ujęte w uchwale budżetowej inwestycje realizujemy procesy rewitalizacyjne, które nie polegają jedynie na upiększaniu przestrzeni publicznej. Interweniujemy w całą tkankę miasta, a to niestety bardzo kosztowne i niezwykle trudne zadanie. Stąd też konieczność finansowania części zadań poprzez wzrost zadłużenia miasta. Samorządu podobnie, jak gospodarstw domowych i przedsiębiorstw nie stać na to, by ponieść ciężar wieloletnich zadań z bieżących dochodów. Zadłużenie to nie tylko obowiązek zwrotu pożyczonych środków, to także konieczność zapłaty odsetek, które stanowią koszt obsługi długu. Na koszt obsługi długu składa się stała marża kredytowa oraz zmienna stawka bazowa WIBOR. Zaciągnięte przez nas kredyty oprocentowane są na podstawie wysokości stawek WIBOR 1M i 6M. W trakcie 2013 r. WIBOR 1M z poziomu 4,22% obniżyła się do 2,61%, natomiast 6M z poziomu 4,09% spadła do 2,72%. Tak rekordowo niskie stawki pozwoliły na znaczne oszczędności w sferze wydatków na obsługę długu publicznego. Z planowanych na początku 2013 r. na ten cel 14 mln, wyniosło 9,5 mln zł. Zadłużenie z tytułu kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych na 31 grudnia 2013 r. wyniosło 215 mln zł i jest niższe od zadłużenia na koniec roku poprzedniego o ponad 14 mln zł. Na kwotę zadłużenia składają się zobowiązania zaciągnięte z tytułu kredytów i emisji obligacji w kwocie 55 mln zł, spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań
z tytułu kredytów i pożyczek oraz wykup obligacji w kwocie 69 mln zł.
W tym miejscu pragnę się również odnieść do sytuacji finansowej Regionalnego Szpitala Specjalistycznego, która w ostatnim czasie jest komentowana m.in. w lokalnych mediach. Odnoszę nieodparte wrażanie, że komentatorom brak konsekwencji i wytrwałości w obserwowaniu zdarzeń towarzyszących budowie nowego szpitala miejskiego. Pragnę przypomnieć, że inwestycja ta rozpoczęła się ponad 30 lat temu. W mojej obecnej i poprzedniej kadencji zintensyfikowano prace. Pozyskano ponad 100 mln zł bezzwrotnego finansowania z budżetu państwa. Te pieniądze nie wystarczyły na realizację tej najpotężniejszej inwestycji, zatem za Państwa zgodą powołaliśmy Spółkę Grudziądzkie Inwestycje Medyczne, która zdobyła z rynku dłużnego kolejne 150 mln zł na ten cel. Miasto finansuje również wyposażenie lecznicy w niezbędny sprzęt. Dlatego w dużej mierze pojawiające się niemerytoryczne uwagi dotyczące Regionalnego Szpitala Specjalistycznego traktuję jako polityczną grę. Zapewniam Państwa, że kontrolujemy dochody i wydatki lecznicy. To nie tylko jeden z największych i najnowocześniejszych tego typu obiektów w regionie, ale przede wszystkim największy w Grudziądzu pracodawca zatrudniający ok. 2 tys. osób. Podejmując określone decyzje robię to nie tylko w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, ale w imieniu całej wspólnoty samorządowej, więc zawsze ze szczególną troską przyglądałem się i przyglądam finansom tej placówki. Dyrektor Marek Nowak podejmuje wszelkie możliwe działania, by polepszyć płynność finansową, chociażby odzyskując pieniądze za tzw. nadwykonania z Narodowego Funduszu Zdrowia. Pamiętajmy, że Szpital był do tej pory w fazie inwestycji, teraz skupimy się na wdrożeniu rozwiązań optymalizujących wydatki. Ponadto pragnę zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt wracając na chwilę do historii. Przed laty w Grudziądzu działały schyłkowe gałęzie przemysłu, które niestety nieprzetrwały próby czasu i reguł wolnego rynku. Ich modernizacja okazała się zbyt kosztowna. Do dziś niwelujemy skutki tych ustrojowych przemian, a Szpital jest dla nas ogromną szansą na rozwój. Tego typu obiekty są nośnikami nowych technologii, przyciągają również klientów, którzy korzystają również z innych usług, niż tylko medyczne. Poza tym wykorzystujemy nasze doskonałe położenie na mapie komunikacyjnej i dzięki sieci zmodernizowanych dróg możemy przyciągać tu nie tylko pacjentów do Regionalnego Szpitala Specjalistycznego.
Przygotowanie uchwały budżetowej z roku na rok podlega coraz ostrzejszym uwarunkowaniom. Dochody rosną systematycznie, ale jednak w tempie niezadawalającym, natomiast wydatki, w szczególności te obligatoryjne, niezależne od woli samorządów zdecydowanie szybciej. W ubiegłym roku zmierzyliśmy się m.in. z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Przygotowywaliśmy się do tego zadania przez wiele miesięcy, niestety borykaliśmy się z wieloma trudnościami, które wynikały chociażby z braku ministerialnych rozporządzeń. Jednak co istotne postępowania przetargowe rozstrzygnęliśmy we wskazanych terminach, osiągnięte ceny pozwoliły na zaproponowanie mieszkańcom niższych stawek. Przede wszystkim naliczamy opłatę od gospodarstwa domowego, by nie obciążać nadmiernie rodzin wielodzietnych, poza tym niższą stawkę wnoszą osoby zamieszkujące samotnie. Ponadto w ramach wdrożenia nowego systemu utworzono Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Z analiz, których dokonaliśmy po kilku pierwszych miesiącach funkcjonowania nowego systemu jasno wynika, że grudziądzanie coraz lepiej segregują odpady, co pozwala nam na wypełnienie ustawowych norm dotyczących odzyskiwania surowców wtórnych. Firmy, które na zlecenie miasta wykonują usługi odpadów komunalnych realizują ją coraz sprawniej. Co warto podkreślić przygotowaliśmy się do tego zadania na tyle dobrze, że uniknęliśmy problemów, które dotknęły wielu miast.
Największymi sferami aktywności miasta określonymi poprzez wartość wydatków są oświata i edukacja - ok. 42% sumy wydatków bieżących oraz polityka społeczna - ok. 36% sumy wydatków bieżących. Miasto ponosi ciężar utrzymania sieci placówek oświatowych, na którą składa się ok. 60 jednostek. Realizujemy nie tylko systematyczne prace związane z modernizacją obiektów, ale nade wszystko skupiamy się na projektach realizowanych z myślą o naszych uczniach. Pozyskujemy środki, dzięki którym możemy wzbogacić naszą ofertę edukacyjną i rozszerzać zakres zajęć pozalekcyjnych. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy tak potrzebną reorganizację Domów Pomocy Społecznej. Podejmowaliśmy również nowe działania w sferze pomocy społecznej, by poprzez sieć placówek zapewnić opiekę i wsparcie osobom potrzebującym. Zmieniamy się instytucjonalnie i funkcjonalnie, by lepiej służyć naszym mieszkańcom. W 2013 r. miasto współpracowało aktywnie z sektorem pozarządowym na wielu płaszczyznach. Ogłaszaliśmy otwarte konkursy ofert na realizację priorytetowych zadań publicznych z obszarów polityki społecznej, ochrony zdrowia, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, wspierania kultury fizycznej, wypoczynku dzieci i młodzieży, kultury i sztuki. Wypełniając zadania wynikające z poszczególnych ustaw, ale również naszych zobowiązań wobec wspólnoty lokalnej staramy się zapewnić stabilny rozwój poszczególnych obszarów działalności miasta.
Przygotowując kolejne uchwały budżetowe przede wszystkim zwracałem uwagę na możliwość absorbcji środków unijnych. Jest to możliwe tylko i wyłącznie przy zapewnieniu wkładu własnego. Zrównoważone, bezpieczne finanse miasta są naszym ogromnym atutem, pozwalają bowiem na właściwą realizację zadań stojących przed nami. Stoimy na straży właściwego wydatkowania publicznych pieniędzy co znalazło odzwierciedlenie w przedstawionym Państwu sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2013.”
Biuro Prezydenta
Data dodania 25 czerwca 2014
Data edycji 11 czerwca 2025